Proč rakouskými?
Zkusím to podat vzhledem k dnešní době - existuje koridor pro nákladní dopravu ...Bratislava - Rajka - Csorna - Szombathely - Gyekenyes - Zagreb..., který se dá použít k efektivnímu vedení vlaku, který se nezdržuje v Budapešti a jede do Chorvatska nejpřímější možnou cestou.
Adria, komerční noční vlak MÁV START, odjíždí z Budapešti 18:55, z Gyekenyese odjíždí ve 22:55. Pokud se to z Rajky stihne zajet za 3 hodiny, v Bratislavě je v 19:50 EC 281. To by teoreticky možné bylo, pokud to je cca. 220 km a vlak by jel průměrnou rychlostí alespoň 80 km/h (tj. spíše bez zastávek).
Skupina vozů (autovůz + WLABmee + Bcmz + Bmz) by tak jela z Prahy (15:50) na konci 281, z Bratislavy do Gyekenyese jako nějaký přímý rychlík a Gyekenyes - Split na EN Adria. Takto by byl provoz vlaku rentabilní, neboť by byl z velké části veden na jiných vlacích, podstatně by se zrychlil a stal by se konkurenceschopným. R Jadran s jízdní dobou 24 hodin fakt není konkurenceschopný, stejně rychle to dával mnohem levnější autobus a za tu cenu se dalo letět pár hodin letadlem.
Co se denního vlaku Praha - Záhřeb týče, přes Vídeň by to bylo trochu mimo takt. Od Bratislavy až na hranici není žádná větší sídlo, přes které by se vedení takového vlaku vyplatilo, na druhou stranu, pro rychlé spojení Prahy a Záhřebu je ta trať docela praktická.

Viděl bych to nějak:
[
www.vagonweb.cz]
Souprava částečně HŽ (mají dostatek jedniček i vozů), částečně ČD (jídeláky HŽ nemají, Bbd a Bmz by se našlo pro vyrovnání kv). Z Prahy do Bratislavy by to táhla asi 361, z Bratislavy na hranici něco maďarského. Problém je že pokud je takt Praha - Břeclav - Bratislava, tak by bylo velmi nevhodné vlakem bourat pravidelný takt. Musel by tak jet asi zvlášť, já to navrhnul pár minut za railjetem a Varsovií, ale spíš by to EC mohlo jet v půl taktu (ve 12:20). Dojezd do Záhřebu je lepší večer, takto to bude zajímavé pro turisty, kteří budou vlak využívat asi nejvíce (neboť odjezd v poledne a příjezd večer je pro ně ideální).
Tak, co napadlo vás?
