Pár informací k některým zajímavým vozům z nedělní aktualizace:
Začněme třeba "rumunským okénkem" - rumunské dráhy CFR se snaží průběžně modernizovat svůj vozový park, v této aktulizaci najdeme tři ukázky.
Alee 19-76 pocházejí klasických oddílových vozů 1. tř. původem z Görlitz. Modernizace provedly přímo dílny CFR cca v letech 2002-04. Uspořádání interiéru nezapře inspiraci vozy Interregio (Aimz, Bimz).
B 20-54 je modernizace rumunských "béček" z 80. let. Modernizaci provedla firma Remar Pascani v letech 1999-2000.
B 20-49 je poměrně nová záležitost, tato řada vyjela z opravárenského závodu SIRV Brasov poprvé v roce 2008 a produkce probíhala snad ještě letos. Vozy byly dodávány ve dvou sériích, starší kousky mají 10 klasických oddílů po osmi místech, druhá série má 4 oddíly uprostřed neuzavřené, sedadla jsou však stále uspořádána do fiktivních oddílů po osmi. Druhá série má na rozdíl od první také klimatizaci a vakuové wc.
Všechny tři řady jsou určeny převážně pro vnitrostátní vlaky v kategoriích Accelerat a Rapid, což jsou zhruba rychlíky a expresy. Rapid mívá míň zastávek, je o něco rychlejší a dražší. V příští aktualizaci se podíváme na vozy kategorie Personal, což je nejnižší kategorie osobních vlaků. Můžu dopředu prozradit, že tyto vagóny už nebudou tak pěkné, jaké byly ve fotogalerii doposud.
Bmhe OSE je zajímavý vůz řeckých drah vyráběný počátkem 90. let v řeckých loděnicích Hellenic Shipyards. Pokud vám však některé detaily, jako stolky, okna nebo dveře, připadají povědomé, tak se nemýlíte. Výroba totiž probíhala ve spolupráci s Vagónkou Bautzen, která také dodala řadu komponent známých i z našich vozů.
V jihovýchodní Evropě ještě můžeme chvíli zůstat,
Bm ŽRS je výrobek východoněmeckých vagónek z první poloviny 80. let. Po sjednocení Německa byly vozy převzaty DB, ale brzy již byly vyřazovány (pokud nebyly rekonstruovány na vozy Interregio). Tyto relativně zánovní vozy pak v řadě případů putovaly právě na jihovýchod. U ŽRS zůstaly v podstatě v původním stavu, v poslední době prošly opravou spojenou s výměnou obložení stěn, přeplyšování sedadel ap.
Tyto vozy jsou zajímavé ještě z jednoho hlediska - pokud by nedošlo k rozpadu východního bloku, zřejmě by tento typ byl dodáván i k ČSD jakožto nástupce "B-ček", alespoň pro vnitrostátní rychlíky (Bmee byly určené jakožto vozy "vyšší kvality" pro expresy a byla to spíš jednorázová akce). Takže vozy ŽRS mohou názorně ilustrovat, v čem bychom dneska jezdili u nás... tedy v tom lepším případě, ČSD by stejně asi zůstaly u
koženky...
Bm 20-27 ŽS pochází také z Německa, ovšem západního. Jedná se o přeznačený (a poněkud opotřebovaný) vůz 1. třídy typu UIC-X, čili západoevropská klasika 60. let. Po vyřazování v 90. letech u DB byly také často odprodávány na východ. Konkrétně tento vůz ještě nemá ani zalamovací dveře, což poukazuje na některou starší sérii.
Ze současného Německa jsou dva zástupci řídících vozů z rozsáhlé "rodiny" vozů známé jako Silberling, což jsou vozy pro osobní vlaky vyráběné v letech 1958 - 1980 v tehdejším Západním Německu.
Bnrdzf463 je nejstarší řada řídících vozů, kterou lze dnes u DB spatřit, pochází z let 1959 - 64, samozřejmě už prošla rekonstrukcemi. Provedení interiéru u tohoto konkrétního vozu ve fotogalerii je v designu Fervet z konce 80. let.
Bnrdzf483 je novější série řidičáků z let 1971-77, interiér je v provedení DBM design, který je zhruba od druhé poloviny 90. let používán dodnes.
WLABmz 70-90 ÖBB jsou opravdovou lahůdkou mezi lůžkovými vozy. Byly rekonstruovány v počtu 4 kusů pro Wagon-lits v letech 1998-99, od roku 2000 byly pronajímány Nizozemským železnicím pro spoje Amsterdam - Brig a Amsterdam - Milano. Dlouho se však tyto vlaky neudržely a vagóny byly poté pronajaty ÖBB, kde jsou dosud i s původními nizozemskými nápisy. V současné době je lze potkat pouze na EN 234/235 Wien - Roma jako vůz č. 411. Jistou zajímavostí je de-luxe oddíl (suite), který je vybaven širokým lůžkem (jako hotelové double), což myslím v žádném jiném lůžkovém voze není. Kdyby se někdo chystal do Itálie třeba s přítelkyní, tak místa v tomto oddíle by měly mít čísla 31 a 35
Bh 780 ZSSK je pozoruhodná úprava "Béháčka" pro nasazení na vlacích přes Schengenskou hranici Čierna nad Tisou - Čop. Původní sedadla byla nahrazena plastovými sedadly z vyřazených jednotek TEŽ a to z toho důvodu, že polstrovaná sedadla byla často využívaná jako skrýš pro pašování zboží, přičemž celý interiér trpěl zejména kvůli častému rozebírání pohraničními orgány..
K dalším vozům už jen stručně: SR 041 ČD je konferenční vůz přestavěný už dříve z Bt, vloni prošel modernizací. V současné době už má najbrt nátěr. WR851 031 ČD je v takzvané úpravě Zürich, což byla modernizace už na přelomu let 1989-90. Potah sedadel je ale myslím už novější.
Přibylo také pár fotek detailů z Railjetu, mj. koutek s dětským "kinem" v posledním voze Bmpz.
Z exteriérů bych upozornil na lehátkové a lůžkové vozy ŽS a také na měřící vozy, ke kterým třeba napíšu něco příště.
Upraveno 1krát. Naposledy upravil pd (07. 11. 2010 14:15).