Uživatel: Přihlásit se Vytvořit nový profil
Akce: Nové téma Náhled pro tisk RSS Nové příspěvky
Vyhledat
Navigace: Hlavní stránka >> Diskuze o železnici >> Osobní vozy
Téma:
Proč bylo dřív tolik vagonů   (21 Příspěvků)
Štofik - 14. 03. 2023 12:17
Ne, sedačky za sebou ve stylu autobus patří do pr...amvaje.
Baal - 10. 03. 2023 21:33
DJ Sobieski:
No ono ty borcady do regionálních, kde sedíš půl hoďky max stačí, i když to co je v Bdtn je super. Vyloženě nejlepší sedačky od borcadu jsou typ SEL, který ale už nedělají, ten jejich autobusový "comfort" tomu nesahá ani po kotníky. Ono ale co jsem koukal na jiné výrobce, tak jednoznačně grammer. Je sice ještě MSVinterier, ale tam ty dvě top sedačky mi přijdou na stejné brdo co ten borcad, klasika autobus seat...
DJ Sobieski - 08. 03. 2023 12:43
Baal: Sedačky Borcad jsou totálně nekomfortní, tvrdé, s nepraktickými opěrkami. Zlaté sedačky v elefantech, 843, a regionovách.

1. třída v regionovách a regionální dopravě je naprosto zbytečná. Většinou jezdí prázdná.
Baal - 07. 03. 2023 16:11
Jako já si myslím, že zrovna také regionovy jsou dobrý počin, jen bych je předělal ve stylu, že ten malý oddíl bych předělal na 1. třídu a více sedadel bych orientoval za sebou + bych vyměnil sedačky. Dal bych tam Nějaké regio od Borcadu a do jedničky bych dal asi flexio od borcadu. Zástrčky a WiFi tam už dávají, takže co řešit.
pd - 06. 03. 2023 19:44
Dnes už by se těžko využily, objednatelé regionální dopravy mají zájem hlavně o nízkopodlažní vlaky. Navíc 5147 už u ÖBB nejsou. A 4020 se svými 15 kV 16,7 Hz toho u nás moc nenabídnou...
DJ Sobieski - 05. 03. 2023 22:20
Využití by stopro našly i motorové vozy 5047 či jednotky 5147, které by jednoznačně vyřešily otázku náhrady 810 na lokálkách, a určo by zvýšily kulturu cestování a komfort. Elektrické jednotky 4020 by také měly co nabídnout.
Baal - 05. 03. 2023 21:45
No takové další Amz + ADbmpsz by využití jistě našly, ale vypadá to spíše na přesvětlené truby a sautobusovými sedačkami...
Štofik - 03. 03. 2023 20:27
Doufám že ČD aspoň někdy zase nakoupí a zmodernizuje nějaké ÖBB vozy končící na mz, protože rakušáci teď nakupují dalších 7 devítivozových RailJetů budou tedy vyřazovat staré Jenbachy a SGP.V6
DJ Sobieski - 02. 03. 2023 15:23
Štofík: To se obávám, že s nástupem Regiopanterů, Regiosharků, Regiočoklů, a dalších zvířecích Regionesmyslů budou vozy B, A, AB, Bdt či Bdmtee leda jako historické vozy k nostalgickým jízdám nebo jako neprovozní exponáty NTM (v tom lepším případě...) nebo skončí v propadlišti dějin jako Bmee248, Bt278, Bh (Bt277) Bg (B250), nebo jednotky 560. Protože není zájem udržovat historii, místo toho se to nahrazuje regiopaskvily či interpaskvily s naprosto nelogicky řešeným interiérem, s rozházenou jedničkou všude možně, a volný prostor zapráskaný automatem v rámci minibaru.

Radši dám přednost nekomfortním béčkům nebo honeckerům, než kapacitně poddimenzovaným inter/regiopanterům.
Štofik - 02. 03. 2023 08:46
Tak doufám že až dorazí ty šmejdy ze Škody a Pesy tak si nějaká stará béčka a honekry nechají jako zálohu. Něco by mohli též zmodernizovat na lůžkové a lehátkové jako WLABmee, když chtějí expanzi nočních vlaků.
pd - 01. 03. 2023 20:36
Těch příčin úbytku vozů je víc. Každá přičina samostatně má malý vliv, ale když se to všechno posčítá, tak to ve výsledku můžou být i tisíce nadbytečných vozů.

- Na některých tratích se doprava zrušila, něco převzali soukromníci. Nejen Arriva, ale třeba i GWTR dnes jezdí s jednotkami na tratích, kde dřív jezdily Č(S)D s vozy. Takže tím se řada vozů stala zbytečnými. A pokud se na nějaké trati staly nadbytečné motorové jednotky ČD, tak tak ty se většinou nevyřazovaly, ale přeřadily se na jiné tratě, kde právě nahradily klasické soupravy. Takže další skupina vozů zbytečná.
Samozřejmě Regiojet na R8 a R23 taky ušetřil Českým drahám dost vozů.

- Dneska jsou efektivnější oběhy souprav. Jednak díky taktovému jízdnímu řádu, který může být úspornější co do počtu požadovaných souprav než dřívější netaktové jízdní řády typu "nepravidelné výstřely". Dále je dnes snaha o efektivnější využití vozového parku, takže jsou kratší prostoje mezi obraty, což ve výsledku vede k nižší potřebě vozidel. To má zase negativní stránku v tom, že se jezdí víc na dřeň a nepravidelnosti se víc přenášejí na další vlaky. Dřív to bylo trochu volnější s většími rezervami, což si ale nutně vyžádá víc souprav.

- Na některých tratích se jezdí rychleji než dřív. To taky umožnilo úsporu souprav. (Evidentní to bude u vysokorychlostních tratí: například pokud bude jízdní doba Praha - Brno 50 minut, tak na hodinový interval budou stačit pouhé dvě soupravy, dnes je na hodinový interval potřeba šest souprav).

- Dřív bylo víc špičkových a posilových vlaků, které třeba jezdily jen několik dní v roce. A na to je potřeba mít tolik vozového parku, aby se dal pokrýt i ten nejvytíženější den v roce. Typicky to bylo těsně před a po vánočních svátcích, kdy se stěhovala půlka Československa. Dnes už to není tak nárazové, víc se to rozptýlilo jak do jiných druhů dopravy, tak i časově (např. špička před vánoci je delší než dřív a tím není tak vysoká poptávka v jeden moment). Takže tím se taky ušetřily nějaké vozy.

- Rozdělením Československa trochu opadla poptávka po cestování mezi ČR a SR. Za společného státu pravidelně dojíždělo z jedné republiky do druhé víc lidí než teď. Výrazně se snížila i noční doprava. Např. koncem 80. let měly ČSD nějakých 300 lehátkových vozů, dnes ČD mají jen 9 vozů.

- No a obecně ČD mají dnes menší zálohu vozového parku. Dřív část zálohy tvořily mj. právě ty vozy nutné na posilové vlaky, které jinak po zbytek roku neměly využití. Ale obecně dnes mají dopravci tendenci využívat vozový park na maximum a zálohy snižovat na minimum. Tady si myslím, že ČD mohly mít výhodu díky tomu, že měly dost starších vozů, které ještě mohly sloužit jako záloha nebo pro nějaké posilové vlaky, ale bohužel se jich zbavili.

Takže stručný závěr, kam se vozy poděly - přesun některých výkonů z vozů na jednotky a na soukromé dopravce, zvýšení efektivity oběhu souprav, rozvolnění špiček a snížení záloh a rezerv.
Baal - 01. 03. 2023 15:13
Hodně starších vozů prostě zlikvidovali, protože se jim to nevyplatilo modernizovat. Už i A149 degradují na B209, podobně to bylo u A151, z nich byly B251 a ty už snad ani nejsou, takže hromada vozů je prostě fuč.
Štofik - 01. 03. 2023 11:06
To ale pořád nevysvětluje kam se podělit ty vozy, je jedno jestli na jedné lince je 16 vozů v jednom nebo čtyřech vlacích. Akorát místo jednoho prváku a jednoho jídelňáku jsou potřeba čtyři bistra, což odskáčou dvě béčka, ale počet se nezmění. I když si vezmeš všechny vozy nahrazené novým, soukromými nebo co doplatily na škrtání, tak to není dost.
DJ Sobieski - 28. 02. 2023 16:14
Štofík: vemte si, kolik vlaků jezdilo dřív, kolik je dnes spojů, Kolik lidí mělo problém se vejít do 16vozového vlaku a dnes jsou vlaky poloprázdné. Ne každý si mohl dovolit auto, a dneska má rodina i tři auta. Auto je přece flexibilní, pohodlnější a zastaví až u baráku. Takže logicky se dneska podporuje individuální automobilová doprava.
Samozřejmě druhá věc je rétorika představenstva dopravců. Např railjetů jsme mohli mít klidně 16 jednotek, kdyby na ministerstvu nebyli totální diletanti.
Štofik - 28. 02. 2023 10:52
Ale pořád to nechápu proč jich bylo tolik, když většina motoráků pochází ze stejné doby, alektrických jednotek je dnes sice víc, ale i tehdy byly žabotlamy a tornáda a sedm pendolin,sedm raqiljetů a deset interjetů tisíc vozů nenahradí. ČD sice nakoupilo kopec vozů od ÖBB, ale to je pořád o řád méně. Ano hodně lokálek bylo zrušeno nebo nahrazeno Arrivou, ale pořád tu máme pár stovek vagonů které jsou přes všechno navíc.
Baal - 26. 02. 2023 20:15
K těm zahuštěným spojům:
Ono hlavně dneska jezdí například čtyřvozové rychlíky co hodinu, v určitých časech je to poloprázdné a pak máme časy, kde je to narvané k prasknutí, ale prostě ministerstvo chce rychlík co hodinu, tak holt jede a to, že místo tří dopoledne by stačil jeden a naopak ve špičce by se 10 vozů uživilo, to už je nezajímá.

Osobně mohu třeba mluvit o R10, kde rychlík v 8 a 10 z HK a v 8 a 10:40 z TU a asi i ve 4:40 z TU a ve 20 z HK by mohl být nahrazen Sp vlakem 854+054+954. Naopak ve 14:40 a 16:40 z TU a ve 12 a 14 z HK by se jistě jeden vagón navíc hodil. Stejně jako je zbytečné tahat v úseku HK-TU ABpee jako jedničku, kde se tam vozí v půlce vozu vzduch, přitom by tam mohlo sedět 30 lidí.
DJ Sobieski - 26. 02. 2023 08:26
Pd: nad některými názvy vlaků skutečně zůstává rozum stát. ALE... problém není až tak u tvůrců pojmenování určitých vlaků, jako spíš o přepravovaném obsahu - cestujících. Spousta lidí nadává na Čédéčka, čistotu vlaků, ale už nikdo se nenamáhá přemýšlet nad tím, jak se cestující chovají. To se pak dopravce může snažit sebe víc s nákupem sebelepších vlaků, když jsou zakrátko zničené nebo poškozené...
pd - 25. 02. 2023 23:28
DJ: Spřahování více jednotek sice nese vyšší potřebu pracovní síly, ale to není nevýhoda jednotek. I klasická souprava s více vozy by taky potřebovala více průvodčích. Problém jednotek je jinde - nejsou tak flexibilní a od určité hranice jsou dražší než klasické soupravy. Možná už tři dvojvozoví Regiopanteři budou dražší než loko + 6 vozů. Jak pořizovací cenou, tak provozními náklady.

A ta dřívější prestiž a renomé... leda tak na papíře. Většina vlaků byla taky tuctová bez ohledu na nějaký honosný název. Např. bych rád věděl, co koho vedlo k nápadu pojmenovat špinavý zaplivaný noční rychlík z Košic do Chebu jako Excelsior. Jestli to byla reklama na hotel v Mariánkách, tak to teda byla dost negativní reklama :D
DJ Sobieski - 25. 02. 2023 13:27
Štofík: když si srovnáte historické řazení ještě z 90 let, přelomu milénia, a současné řazení, taktéž si projdete GVD od 90tek do současnosti, zjistíte dvě základní věci:

1. Spojů nebylo tolik, aby dnes zahlcovaly infrastrukturu, nejezdilo se v taktu (intervaly 30, 60, 120 min) a každý vlak měl svoji jedinečnost v názvu, trase (+ přímé vozy), a nebylo snadné si vždy zapamatovat odjezdy. Další věc, vlaky měly rozličné relace - výchozí či cílovou destinaci a cesta některých spojů trvala klidně i několik hodin.

2. Soupravy byly tvořeny někdy i 8 vozy, a to i na méně vytížených tratích. Rychlíky a vlaky vyšší kategorie byly ještě delší (15 vozů i víc...).

3. Veškerou dopravu měl na starosti výhradně státní dopravce ČSD / ČD. Soukromí dopravci naběhli až v roce 2011. A kdyby jezdili na tratích v rámci objednávky Kraje nebo MD.

4. Dneska se doprava stále víc zahušťuje dalšími, a dalšími... a dalšími..., a dalšími spoji, regionálka u velkých městs dosahuje i 15minutového intervalu, a místo klasických souprav, kam se mohlo připíchnout bezpočet posilových vozů, jezdí jednotky, které se pak musí zdvojovat, ne,li v horším ztrojovat. To sebou nese vyšší turnusovou potřebu vlaku a pracovní sílu (průvodčího. Pokud se jedná navíc otrať, kde jezdí skoro každou minutu nějaký dalkař, nemůžeme dojít k jinému výsledku, než že je infrastruktura vytížená, a kdyby to nyl vlak do jiné cilové destinace. Největší problém vidím u Ex1, kde jezdí jak ČD s Ostravany + pendoliny, dále Regiojet a Leo Expres. Všichni na komerční riziko.

Navíc má cestujicí dneska slušný výběr a díky četnosti spojů je dnes poptávka rozptýlena do všech spojů, a vlaky jezdí poloprázdné = zkracování souprav klidně na 4 vozy u EC.

Dřiv měl každý vlak určité renomé prestiž. Dnes se z toho stala pouhá tuctovost doplněná naprostým vrcholem primitivnosti bez fantazie, jako jsou názvy světových stran Jižní / západní - s přídomkem expres, jakoby v ČR nebylo dost zajímavých míst. A rovnou všechny vlaky daného směru.

V tom je asi největší problém. Zahušťování dopravy a krácení spojů.
pd - 24. 02. 2023 22:19
Jsou tam opravdu jen počty vozů ČSD/ČD. A to tam dokonce ještě nejsou všechny, např. tam vůbec nemáme vozy Bai z 50. let, kterých bylo k ČSD dodáno dohromady přes 1800 a v 90. letech ještě dojížděly u ČD (samozřejmě už v podstatně nižším počtu).

Dnes je mnohem víc motorových a elektrických jednotek než dříve. Osobní (regionální) vlak v klasické sestavě s vozy je dnes už rarita. Takže hodně vozů nahradily jednotky. A taky ČD v roce 2023 nemají tolik výkonů jako v roce 1993. Na některých tratích dnes jezdí jiní dopravci, na některých byl úplně zastavený provoz, takže to taky snížilo potřebu vozů u ČD.

Vyřazené vozy skončily převážně v kovošrotu. Ono to vyřazování už trvá dost dlouho, přes 30 let, takže za takovou dlouhou dobu se to zvládnout dá.

V jiných zemích taky je/bylo velké množství vyřazených vozů, jen je v popisech nemáme uvedené, protože k tomu třeba nemáme přesnější údaje.
Štofik - 24. 02. 2023 21:18
Nevíte, proč je v popisech takové množství vyžazených vagonů z doby minulého režimu? V popisech jsou stovky vagonů, ano část byla modernizována a údaje zahrnují i vozy ČSD které skončily na Slovensku (avšak aqni v popisech ZSSK nejsou zrovna vysoká čísla), ale modernizace představují jen malou část a mnoho modernizovných vozů bylo také vyřazeno. Nových vozů, které by je nahradili, je tam oproti starým též kosmetické množství.

Nedává mi smysl 1. pokud dřív jezdilo o tolik víc vlaků, tak jak je možné že i přesto že od pádu komunistů se železniční infrastruktura tak zlepšila, tak dnes je stále přetížená, a to přitom výrazně ubylo nákladní dopravy 2. kde by všechny ty vozy skončily, když likvidace vozu rozhodně není sériová demontáž, nýbrž postupné vybírání náhradních dílů, krádeže nepovolanými osobami a koroze v České Třebové, což trvá měsíce.
3. Jak to že v jiných zemích bývalého východního bloku takové množství vyžazenin není?

Myslím si že takto vysoká čísla nejsou počet vozů vlastněných ČSD/ČD, ale celkový počet vyrobených vozů, které šly do mnoha źemí RVHP (minimálně sousední NDR, Polsko, Maďarsko), takže pokud je to pravda, tak prosím o doplnění údajů o skutečném počtu vozů, a pokud opravdu v československu bylo tolik vagonů, tak chci vědět kdo tím jezdil a kam se to vešlo.

Vaše jméno:
Váš email:
Předmět:
Přílohy: Přiložit soubor
  • Platné typy příloh: jpg, jpeg, pdf, gif, png
  • Žádný soubor nesmí být větší než 300 KB
  • Všechny soubory nemůžou mít dohromady více než 2.93 MB
  • Můžete přiložit ještě 200 soubor(y|ů)
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically.
 **     **  **     **  ********   **     **  **     ** 
 **     **  **     **  **     **  **     **  **     ** 
 **     **  **     **  **     **  **     **  **     ** 
 **     **  *********  ********   **     **  ********* 
  **   **   **     **  **          **   **   **     ** 
   ** **    **     **  **           ** **    **     ** 
    ***     **     **  **            ***     **     ** 

www.vagonweb.cz

This forum powered by Phorum.