Uživatel: Přihlásit se Vytvořit nový profil
Akce: Nové téma Náhled pro tisk RSS Nové příspěvky
Vyhledat
Navigace: Hlavní stránka >> Diskuze o železnici >> Osobní vozy
Téma:
Druhá třída vs. první   (11 Příspěvků)
Strašidlo - 12. 08. 2022 16:03
Náhodou jsem sem zavítal a ze srandy jsem se pak podíval na řazení R10. A na dnešním R 931 jsou mimořádně řazené 2 elefanty v úseku Praha-Velký Osek (a dále asi klasická souprava?). Důvodem je srážka s osobou u Velkého Oseku



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Strašidlo (12. 08. 2022 16:09).
Baal - 14. 03. 2022 12:10
Tuším, že se dají spojovat pěti a třívozové jednotky. Na dosti vlacích tam jezdí jen 4 vagóny, takže panter by stačil. Druhá možnost je tam dát nějaký push-pull. Protože obraty by byly dost rychlé v Hradci 17 minut a v Praze 21...
DJ Sobieski - 10. 03. 2022 22:26
Baal: Ano, R10 by opravdu stačila Praha - Hradec, a zbytek přestup, ne zdlouhavé pobyty a přepřahy. Nahradit to interpantery... Umíte si představit, co by to udělalo ve špičce??? Stačí, že ty paskvily s absolutně zprčeným interiérem jezdí na R13 a R19. Osobně mam radši klasické soupravy se symetrickým interiérem, ucelenou jedničkou, ať už oddíl nebo velkoprostor, ne rozfrcana jednička po celém vlaku, prostor dveří zapráskaný automatem na občerstvení ala odfláknutý minibar, a jednotka, za kterou nepřipojíte žádné posily, leda zas jen další jednotku, což zvyšuje turnusovou potřebu a náklady na vlakovou četu. Díky, nechci.
Baal - 05. 03. 2022 00:12
No ale šance že se zrovna na R10 vyprodá zvýhodněná je takřka nulová a pokud někdo kupuje online den a více předem, tak ta šance je minimální i na hlavních trasách.
Když vezmu konkrétně R10 z Prahy, tak 50% vystoupí v Nymburce a Poděbradech, sice něco nastoupí, ale dál už jede 70% toho co jelo z Prahy. V Hradci odpojí vozy, takže se to nacpe do čtyř vozů, kde dvojka bývá minimálně do Starkoče tak z 70% plná, jednička vozí od roku 2015 vzduch. Od Starkoče na Trutnov to je obsazené tak ze 30-40%. Nyní v postcovidu je to ještě méně, už několikrát jsem viděl 5 lidí v celým vlaku a to bylo od Kostelce nahoru...
Tudíž se celkem divím, že se snaží udržet taktové rychlíky až do Trutnova, když to od Starkoče staví pomalu jako osobák, rychlík projíždí jen Olešnici a Rtyni zastávku. Proti SP vlakům je i o 2 minuty pomalejší.
Kdyby rychlíky ukončili v Hradci, nebo Jaroměři, odpadlo by přepřahání a spoj by mohl zajistit InterPanter, místo 13ti minut by stačilo 5-8 minut aby ti co jedou dál přestoupili do motorové zrychlenky 854-054-954 směr Trutnov, má to prostor pro kola, vozíčkáře i solidní jedničku. Jízdní doba by se zkrátila o téměř 10 minut. Přímé spojení Trutnova s Prahou by zajišťoval jeden pár Ex vlaků ráno z Trutnova a večer zpět, Které by mezi HK a TU stavěly jen ve vybraných stanicích (Kostelec, Starkoč?, Skalice, Jaroměř).
Do dnes je nejrychlejším vlakem Trutnov - Hradec Ex 550 Krakonoš z GVD 2002/3, kterého zrušení lidi dost nelibě nesli s jízdní dobou 71 minut a to ještě před modernizací trati za miliardu v roce 2015-16 a modernizací žst. Jaroměř v roce 2020-22, dnešní Sp to dávají za 74 a rychlíky za 76 minut. Pokud by tedy Ex nestavěl všude, měl by šanci dát Trutnov - Hradec i za hodinu.


K první třídě, ano sám pamatuji, že jednička stála +50%, Když přišla IN-Gold a následná IN100 tak jsem je využíval až do roku 2015, kdy přišla polská pomsta. Dříve dvojka byla klasická koženková béčko pro osm, v lepším případě 2+2 Bp. Jednička měla velká textilní křesla, která šla srazit jako gauč. Tam byl rozdíl jasný. Když začaly přicházet vozy Bee, Beer a Bpee, tak se rozdíl začal zmenšovat, Apee a Aee měly koberce a podhlavníky, v případě Aee i víc místa na nohy.
Pak začala ve velkém "Busizace" železnice (výraz busizace znamená, že se z vlaků, začaly dělat autobusy na kolejích) z Bmee udělali autobus Bdmpee, z Bmz udělali busy Bhmpz a Bdmpz. Jako nejlepší jedničku udělali Ampz, se sedačkami typu SEL to ještě šlo.
Korunu tím nasadili s pendolínem, kde v jedničce byly sedačky červené a ve dvojce modré. Prostor na nohy identický a to zůstalo i po modernizaci. Vůbec nechápu, proč když je to vlajka "SC" neudělali z prvního vozu něco jako 1+ v railjetech.
Sice pak přišlo zlevnění na +30% ale pohodlím byly stále nejlepší vozy A/AB ze kterých začali ve velkém odstraňovat koberce a části sedadel dělat v kožence, což zůstalo do dnes. Jedničce trochu napravilo reputaci, když koupili Amz a ABmz, škoda, že většinu Amz, ABmz i povedených Ampz co kombinují oddíl a velkoprostor jim vyfoukl Jančura, protože pak by možná nikdy nevznikl šunt jako ABtee... Nebo by alespoň nebyl na rychlíkových spojích. Kdyby ty slavné InterBusy dali Jančurovi výměnou za Amz, ABmz a Ampz ÖBB + několik aster, tak by to bylo hned jiné cestování, ale to by byli asi v RJ blázni, kyby do toho šli... Vždyť tam nasazují Apmz od DB jako Low cost... Když nakupuje RJ tak nechápu proč nekoupí od DB nějaké Avmz a ABvmz. Místo toho nacpou další miliardy do devítivozové roury, kterou pojmenují comfortjet... Kdy už konečně ČD dojde, že velkoprostor není o comfortu, ale o tom vměstnat do vlaku co nejvíc lidí. Pochopili to v Maďarsku, kde 1+ jsou povedená kupé, i v Rakousku, kde jsou 1+ čtyřmístná kupé a to i v railjetu.
Bohužel ČD... vše co přišlo nové je v lepším případě 2+. Výjimkou je Railjet, ale to je jen vlak co ČD koupili od ÖBB. Ono celkově se divím, proč místo něčeho jako ABtee, nedali zásuvky a klimu do Beer a velkoprostorovou část nepřeznačili na jedničku, bylo by to pohodlnější a člověk by si nemusel nechat amputovat nohy aby se tam narval.
Myslím, že přiložený obrázek mluví sám za sebe...

pd - 04. 03. 2022 22:55
Těch jízdenek za 189 Kč je ale omezené množství. Je vždycky stanovené určité množství zvýhodněných jízdenek v několika cenových stupních, a když se všechny vyprodají, tak bude k dispozici už jenom flexi základní za 291 Kč. A právě z této základní ceny 291 Kč + 30 % vychází cena 1. třídy 378 Kč. Mimochodem, ještě před několika lety stála jednička o 50 % víc než dvojka, tak to snížení přirážky na 30 % chápu tak, že i vedení ČD vnímá, že ten jejich "produkt prémiové třídy" za tolik nestojí...

Problém vidím v tom, že různé akční a zvýhodněné jízdenky existují jenom pro 2. třídu, pro 1. třídu je vždy jen ten jeden základní ceník. Když se porovnává nejlevnější dostupná jízdenka pro dvojku se základní cenou pro jedničku, tak ten rozdíl holt vychází tak extrémně.

Ale ABpee "produkt prémiové třídy" stejně není, tak to ani nemá smysl řešit grinning smiley
Baal - 04. 03. 2022 21:00
V pendolinu se třídy liší jen potahem sedaček, rozteče jsou stejný.
Ověřoval jsem to v Kostelci u pokladny, chtěl jsem klasik jízdenku a chtěli za ní 189Kč, platnost jeden den. Pokud koupím online tak jen nesmím jet dříve než spojem, který jsem vybral.
Za jedničku chtěli 378Kč a nepřiplať si dvě kila za nepovedený polský šunt...
Zkrátka ČD očividně neumí s produktem prémiové třídy nakládat. Stovka za místenku k jízdnému do jedničky je i v Bussines class v railjetu a proti tomu je pendolino šukafon.
Prostě by mne zajímalo co to ve vedení ČD hulí za matroš.
DJ Sobieski - 04. 03. 2022 20:39
Baal: v prvé řadě není pravdou, že si ČD berou dvojnásobek ceny v jedničce oproti tarifu ve dvojce. Za první třídu si účtují pouze 30% navíc.
Pokud jedete pendolinem, musíte do ceny zakalkulovat i místenku, která je ve dvojce za 35 až 100 kč, a jednička 100 až 200, což je podstatný rozdíl. Pendolinem jsem dlouho nejel, nemohu posoudit komfort sedaček, krom přečalounění a degradaci vozu 1 na dvojku z jedničky.
Flexi jízdenka je vždy dražší, než vázaná, ale svovoda jakožto i rozhodování kdy a jak pojedu a možnost operativního výběru alternativního přípoje v případě mimořádnosti něco stojí. Radši si připlatím, a mám jistotu, že můžu na svou jízdenku jet jiným spojem, a po případném ujetí spoje mi ve vestibulu neukáže vztyčený prostředník klidně i klika u dveří nebo kohoutek u ústředního topení v ČD Centru.
Adam K. - 03. 03. 2022 07:17
Zkrátka chce to psát stížnosti do doby, než se vzpamatujou..
Baal - 03. 03. 2022 01:13
Ono ABpee a celkově to co spadá pod Hradec je jiný svět. Z Bohumína jim přišly Aee a první co udělali, že oškubali podhlavníky a koberce... Tím z toho defakto udělali Bee, protože sedačky jsou stejné jen se dají polohovat.
Kdybychom brali ABpee, tak ten vagón by dle předchůdce Bdt měl být ABdtee, ABpee budí mylný dojem, že to bude vycházet z kombinace Apee a Bpee. Celkově nechápu na čem jel člověk co navrhoval interér jedničky, například ABfhpvee vychází ze stejného vozu, ale část s jedničkou je řešena alespoň na úrovni a rozdíl mezi třídami je jasný.
Další perla je interpanter, kde je jednička rozházená po celé soupravě, to musel také vymýšlet někdo sjetý...

Co se rozdílů týká tak pokud budeme brát rozdíl mezi Amz a Bmz tak se není o čem bavit, ale Amz jsou jen 4 a ABmz je 12.

Ovšem když jsou ve vlaku vozy Bmz s koberci a jako jednička jede Apee, Ampz, ARmpee, kde je rozměr sedáku 50x45cm a polohování je omezené, tak se nemohu zbavit dojmu, že ta dvojka Bmz se sedáky 60x45 a plným polohováním je lepší. Možná je to mým názorem, že velkoprostor je o tom narvat tam co nejvíce lidí a tudíž to nemá s komfortem nic společného a zastávám názor, že alespoň v první třídě by měly zůstat kupé, nebo to řešit jako vozy Ampz RJ, kde jsou jak kupé tak velkoprostor.
Většina současných jedniček ČD je spíše 2+ než jednička a třeba ty interjety jsou pro mne dosti velkým zklamáním a za nejpohodlnější jedničku co se posezení týká považuji stále Amz/ABmz, A/AB a rakouský Railjet.
pd - 02. 03. 2022 23:31
Podle mě ten nepoměr ceny není ani tak problém vagónů (ačkoliv jednička v ABpee je mizerná), ale je to problém hloupého tarifu ČD. Protože zvýhodněné a vázané jízdenky existují jen pro 2. třídu, pro 1. třídu nejsou, tak potom porovnávání jízdenky flexi 1. třídy s vázanou jízdenkou pro 2. třídu dává takové velké rozdíly. A to je podle mě blbost tariférů ČD. Kdyby existovala vázaná nebo zvýhodněná pro 1. třídu, třeba jen ve vlacích mimo špičku, ve kterých je 1. třída běžně prázdná, tak určitě existuje skupina zákazníků, která by si připlatila 30 % za jedničku, ale 108 % si už rozmyslí a koupí si vázanou do dvojky. Takhle ČD přichází o část tržeb, kterou by část zákazníků byla ochotná zaplatit, ale místo toho jim vlastně "vnutí" levnější jízdenku. A v jedničce se dál vozí jen vzduch.
Baal - 28. 02. 2022 18:35
Zdarec, rád bych nadhodil debatu ohledně toho za co chtějí ČD i více jak dvojnásobné jízdné. Například v pendolinu je rozdíl jen v potahu sedaček a uvítacím drinku přitom za trasu Ostrava Vary bez průkazky zaplatíte 600 ve dvojce a 1300 v jedničce.
Za nejhorší první třídu co existuje vagón ABpee, chtějí v trase Trutnov - Praha příplatek 108%...

Napsal jsem na toto téma i článek:
[www.jednicka.net]

Vaše jméno:
Váš email:
Předmět:
Přílohy: Přiložit soubor
  • Platné typy příloh: jpg, jpeg, pdf, gif, png
  • Žádný soubor nesmí být větší než 300 KB
  • Všechny soubory nemůžou mít dohromady více než 2.93 MB
  • Můžete přiložit ještě 200 soubor(y|ů)
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically.
 **    **  ********  **    **  ********  ********  
 **   **      **     ***   **  **        **     ** 
 **  **       **     ****  **  **        **     ** 
 *****        **     ** ** **  ******    **     ** 
 **  **       **     **  ****  **        **     ** 
 **   **      **     **   ***  **        **     ** 
 **    **     **     **    **  **        ********  

www.vagonweb.cz

This forum powered by Phorum.