Uživatel: Přihlásit se Vytvořit nový profil
Akce: Nové téma Náhled pro tisk RSS Nové příspěvky
Vyhledat
Navigace: Hlavní stránka >> Diskuze o železnici >> Osobní vozy
Téma:
Rekategorizace vlaků   (13 Příspěvků)
Strašidlo - 13. 04. 2020 10:32
Baal: No, vzhledem ke svému ekologickému myšlení jsem pro elektrifikaci minimálně každé tratě kde rychlíky jezdí. S tím také souvisí nutné zkrácení jízdy a pak bude snadnější dostat lidi z aut do vlaků. Takže budou mít rychlíky vždycky aspoň 4 vozy.
A samozřejmě jsem také pro spojení železnice, letišť a velkých řek. Díky tomu se výrazně sníží emise CO2 na osobu/tunu nákladu na kilometr. S tím souvisí se skončením těžby uhlí okamžité ukončení činnosti tepelných elektráren a zvýšení výkonu těch jaderných. A samozřejmě zvýšit počet obnovitelných elektráren.



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Strašidlo (13. 04. 2020 10:32).
Baal - 12. 04. 2020 04:29
EC Sobieski:
No to co uvádíš jako rychlík bych vůbec rychlíkem neoznačoval, protože označit dvou až třívozový motorák rychlíkem je přinejmenším sporné. Ex/IC/EC co by měl v celé trase méně vozů by byl prostě jen Rx co by zase tak moc nezastavoval.

Pro příklad
Sp vlak:
[www.vagonweb.cz]

Zr vlak:
[www.vagonweb.cz]

R:
[www.vagonweb.cz]

Rx:
[www.vagonweb.cz]

Ex:
[www.vagonweb.cz]

IC:
[www.vagonweb.cz]
pd - 06. 04. 2020 20:50
Návrhy jsou to napsané hezky, ale nastavování nějakých kvalitativních parametrů u jednotlivých kategorií vlaků má smysl dělat až tehdy, kdy je k dispozici odpovídající vozový park (nebo aspoň konkrétní plán na jeho pořízení, jenže ani to u národního dopravce nehrozí).

Požadavky na maximální stáří vozidel u jednotlivých kategorií jsou podle mě u železnice nerelevantní. I 30 let starý vagón může být lepší než 20 let starý. Požadavky na max. stáří mají možná smysl u autobusové dopravy. U železnice by to mělo být řešeno skrz požadavky na splnění určitých technických parametrů, které vozidlo musí splňovat, ale nikoliv primárně na stáří.

Striktní kritéria na zastavování v obcích podle počtu obyvatel je podle mě blbost. Vždy by se mělo přihlížet k místním podmínkám. Stanice v menším městě klidně může vykazovat víc cestujících než stanice ve větším městě. Taky první a poslední spoje v okrajových částech dne můžou zastavovat častěji.

Ale hlavně se jeví výhodnější, když spoje spojující nějakou vzdálenější oblast s větším centrem mají četnější zastávky v tom vzdálenějším regionu (čili lépe ho obslouží), ale pak zrychlí a klidně projíždí i větší sídla (které mají už dost kvalitní obsluhu jinými linkami). Např. Ex 6 Cheb - Praha zastavuje v úseku Cheb - Plzeň i v menších stanicích, aby se lépe obsloužil region, ale z Plzně do Prahy už jede bez zastavení, protože tam existuje i jiná nabídka spojů. Je to takhle lepší pro lidi z toho vzdálenějšího konce, kdy se rychleji dostanou do Prahy, než kdyby byla klasická rychlíková linka Cheb - Praha a zvlášť Ex čistě Plzeň - Praha. Podobný princip se dá aplikovat i v příměstské dopravě.

A jestli se spěšným vlakům bude říkat spěšný, zrychlený nebo Regio Expres je podle mě úplně jedno :)
DJ Sobieski - 06. 04. 2020 19:38
Baal: Velice krásně rozepsané, nicméně si dovolím pár poznatků.

Kategorie R (rychlík) nemusí mít nutně první třídu. Existuje pár linek, kde jedničku nenajdete ani přes google, jako např linka R27 z Olomouce přes Krnov a Opavu (úvrať) do Ostravy. Složení Motor 843+vložený Btn753 (043) a řídící Bftn791 (943) řazeno směrem Olomouc - Krnov a dále. Z Liberce do České Lípy, děčína a dále jezdí také tyto 843+Btn, rovněž i Pardubice-Liberec. V jízdním řádu mají tyto vlaky v hlavičce číslici 2. Naproti tomu Sp resp Osobní vlaky mohou mít i jedničku, ať už v klasické soupravě nebo jednotce. V jízdním řádu je v hlavičce 1.2.

Další věc. Není pravdou, že rychlík musí striktně mít v první třídě Wifi a klimatizované vozy. Existuje stále dost linek, kde jezdí staré Bautzeny a ty nedisponují ani klimoškou, natož wifinou. Spíše chci uvést paradoxní situaci u rychlíku R18 Praha - Luhačovice. Mezi Olomoucí a Českou Třebovou jedou spoje non-stop, včetně projetí stanice Zábřeh na Moravě, kde mají zastavovat. Oproti tomu vlaky vyšší kvality Ex linky Ex 2 Praha - Vsetín - Žilina zastavují nejen v zábřehu, ale i v daleko menších stanicích Mohelnice a Červenka, kde ta frekvence cestujících není zas tak velká. Chápu, že je to v režii ministerstva dopravy, nicméně každý racionálně uvažující člověk potvrdí, že je to absolutní paskvil. Čímž se úroveň mezi Rychlíky a exoresy vzájemně mlátí. A pamatuji i nedávné doby, kdy IC/EC projížděly i Zábřeh na Moravě, protože rychlíky zvládly poptávku zvládnout.

Dále nemohu plně souhlasit s tvrzením ohledně počtu vozů v soupravě u Expresů, IC či EC. Např u již zmíněné linky Ex2 běžně jezdí kmenově jen 4 vozy (Armpeer+Bbdghmee+2xBdpee231) nebo slovenská verze Ampeer+Bdshmeer+Bmz+Bmpz. Totéž platí i pro Ex linky 1, který se letos posílil o jeden až dva vozy na 6vozovou soupravu. Ale i zde pamatuji jen 4 vozy. A párkrát jsem zažil i EC 100 o dvou vozech (ABmz346+Bdmpee233) před dvěma lety, kdy EC jezdilo ještě jako Ex 100 z Vidně do Bohumína.

Co se týče nasazení např multifunkčního vozu Bbdgmee, s 64 dostupnými vozy těžko pokryjete všechny spoje dálkových relací R a výše.
Baal - 05. 04. 2020 05:20
No nevím, proč tu řešíte rozdělení kategorií vlaků, když se tu mají hodnotit vozy.
Ale když už tak dám svůj názor.

Osobní vlak (Os)
- Zastavuje všude, případně někde na znamení.
- Soupravy mohou být různorodé od 810 až po elefhanty apod.
- V jízdním řádu je slabým fontem.


Spěšný vlak (Sp)
- Zastavuje ve stanicích, případně na významnějších zastávkách na znamení.
- Soupravy mohou být různorodé od 810 až po elefhanty apod.
- V jízdním řádu je slabým fontem.


Zrychlený vlak (Zr)
- Zastavuje ve městech a přestupních stanicích.
- Jedná se defacto o rychlík, který je ale veden motorovou soupravou, nebo má max 3 vozy.
- Typické pro linky R14, R15 apod. kde 842+Btn+Btn je značeno jako rychlík.
- V jízdním řádu je tučným fontem.


Rychlík (R)
- Zastavuje ve městech a přestupních stanicích.
- Má minimálně čtyři vozy.
- Má první třídu.
- V jízdním řádu je tučným fontem.


Rychlík vyšší kvality (Rx)
- Zastavuje ve městech a přestupních stanicích.
- Má minimálně čtyři vozy.
- Má první třídu.
- Minimálně v první třídě je WiFi.
- Všechny vozy jsou klimatizované s přípojkami.
- Má multifunkční vůz se zvedací plošinou.
- V jízdním řádu je tučným fontem.


Expres (Ex)
- Po většinu trasy zastavuje jen ve městech nad 20 000. V menší části trasy může zastavit ve dvou až třech menších. Například R10, kdy jede z Prahy do Hradce bez zastávky, ale mezi Hradcem a Trutnovem zastavuje v Jaroměři, České Skalici a Červeném Kostelci.
- Má minimálně šest vozů.
- Má první třídu.
- V první třídě a minimálně v jednom voze druhé třídy je WiFi.
- Všechny vozy jsou klimatizované s přípojkami.
- Má multifunkční vůz se zvedací plošinou.
- V jízdním řádu je tučným fontem.


Inter City (IC)
- Zastavuje pouze ve velkých městech (Ostrava, Brno, Olomouc, Pardubice, Praha, Plzeň, Č. Budějovice, Ústí n/L, K. Vary apod.)
- Má minimálně šest vozů, může být tvořen jednoutkou jako pendolino, nebo railjet.
- Má jídelní, nebo alespoň bistro vůz.
- Má první třídu.
- Má vůz se zvedací plošinou.
- V celém vlaku jsou přípojky a WiFi.
- V jízdním řádu je tučným fontem.


Euro City (EC)
- Stejný jako IC s tím rozdílem, že se jedná o mezinárodní vlak.
Týpek - 04. 04. 2020 19:31
Strašidlo: No já bych nejradši pracoval jako Ředitel Dálkové dopravy u ÖBB cool smiley. Ale spolupráce by mohla přinést dost peněz.
Strašidlo - 04. 04. 2020 13:00
Týpek: Aha, no já bych to nechal tak jak to je teď. V Česku by mezinárodní vlaky provozovaly ČD, v Rakousku ÖBB, na Slovensku ZSSK atd. včetně Nightjetů. I když "společný projekt ČD a ÖBB" zní dost zvláštně, když v česku je zatím jen 1 spoj Nightjet. Hlavně že jezdí přes město kde bydlím a to mi zatím stačí.
Mimochodem, když tady o tom celkem dost takhle píšeš, ty studuješ Provoz a ekonomiku dopravy, nebo v tomto oboru pracuješ? Já třeba studuji elektrotechniku, takže jestli se dostanu na železnici, budu dělat spíše zabezpečovací zařízení smiling smiley



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Strašidlo (04. 04. 2020 13:01).
Týpek - 02. 04. 2020 18:21
Strašidlo: Spolupráce se dopravi v cizině je samozřejmost.
Já myslel že by ČD byly dopravcem NightJetů pro PL SK HU RU RO UK BY HR a zemích bývalé Jugoslávie.
Prostě NightJet by byl společný projekt ÖBB a ČD.
Pezos - 02. 04. 2020 18:00
Za mně striktní zastavování podle počtu obyvatel rozhodně ne. Protože se tam nějak zapomíná, že železnice není pupek světa. Znám stanici v obci se zhruba 3500 obyvatel, ze které se od vlaku rozjíždějí autobusy na všechny strany, spolu asi pro 10000 lidí.
Strašidlo - 02. 04. 2020 14:05
Týpek: Samozřejmě, že ČD budou spolupracovat s ostatními národními dopravci na provozu všech mezinárodních vlaků, tedy jak dálkových, tak regionálních.
Jinak k té regionální dopravě jsem spíše pro IDS a Esko. Ve Středočeském i Moravskoslezském kraji to funguje výborně, navíc IDS mají všechny kraje



Upraveno 1krát. Naposledy upravil Strašidlo (02. 04. 2020 14:09).
Týpek - 02. 04. 2020 11:58
Strašidlo: Podle mě spolupráce s öbb na provozu railjetů a nightjetů v PL SK HU RU RO UK BY HR a zemích bývalé Jugoslávie by byla zajímavá.
Varianta 2 byla vytvořena proto aby se česká železnice přiblížila té západoevropské.
A aby názvy byly jasné i cizincům.
Strašidlo - 31. 03. 2020 16:19
Týpek: Nevím proč zrovna takto. Jediné co bych změnil je označení spěšných vlaků ze Sp na REx (Regionální expres) jako to mají Němci, Rakušané a Slováci.
Já bych to viděl takhle:
Osobní vlak - zastavuje v každé prdeli Vzor
Regionální expres - zastavuje ve skoro každé prdeli Vzor
Rychlík - zasatvuje pouze ve významějších stanicích, zpravidla nezastavuje na zastávkách (výjimkou jsou zastávky, které jsou ve městě (př. Rytně v Podkrkonoší, Golčův Jeníkov město), vozy staré max 30 let, aspoň půl vozu 1. třídy, občerstvení minibarem, zásuvky 230V i Wi-Fi v každém voze a výhradně elektrický provoz (tzn. elektrifikovat každou trať s rychlíkovým provozem)
Vzor regionální ryhlík
Vzor dálkový rychlík
Intercity - zastavují v krajských městech a větších uzlech (Česká Třebová apod.), průměrná rychlost alespoň 90 km/h [výjimka - horský provoz nebo lázeňská oblast (Mariánské Lázně atd.)], vozy max. 20 let, 1. třída i restaurační/bistrovůz, Wi-Fi, 230V, i USB 5V v každém voze, pro všechny cestující noviny, balená voda a v zimě navíc teplý čaj/káva
Vzor
Eurocity a Euronight - domluvená mezinárodní kritéria + u nás navíc pro všechny cestující noviny, balená voda a v zimě navíc teplý čaj/káva
Railjet, Nightjet a Pendolino - do postavení vysokorychlostních tratí nechat tak jak jsou, služby pro cestující samozřejmě stejné jako v IC, EC a EN
Navíc: Os, REx a R zaintegrovat do krajských IDS a systém Esko v každém kraji
U vlaků EC, IC, SC, rj, nj a EN jízdenky vázané na místo, v rychlících nebude rezervace povinná
Takže v podstatě žádné výrazné změny spinning smiley sticking its tongue out



Upraveno 2krát. Naposledy upravil Strašidlo (04. 04. 2020 13:15).
Týpek - 31. 03. 2020 10:00
REKATEGORIZACE VLAKŮTohle je jen Repost z Vymýšlíme si řazení
Můj Originální příspěvek s funkčními odkazy najdete na vymýšlíme si řazení
Sem jsem to poslal protože se to neukazovalo v nejnovějších příspěvcích

REKATEGORIZACE VLAKŮ

Osobně doporučuji Variantu 2 (pokud se vám to nechcečíst celé smiling smiley)

VARIANTA 1:


Kategorie R (Regio ,né rychlík):
- Všechny os a některé spěšné vlaky .
- Vlaky zastavují minimálně ve obcích nad 2000 lidí, maximálně na každé zastávce na trati.
- Vozy jsou mladší než 35 let (Rok rekonstrukce se počítá jako rok výroby).
- Vlaky jsou bezbariérové.
- Všechny vozy mají zásuvku 230 voltů.
Kategorie IR (Inter Regio):
- Některé rychlíky (R 14, R 17 , R 16 a R 20 až R 27) a některé spěšné vlaky.
- Vozy jsou mladší než 40 let .
- Vlaky zastavují minimálně v obcích nad 9000, maximálně v obcích nad 5000.
- Ve vlaku je minimálně jeden vůz pro cyklisty a plošina pro vozíčkáře a minimálně jeden vůz s wi-fi a klimatizací.
- Minimálně 3 vozy mají zásuvku 230 voltů a zásuvku 5 voltů (USB).
- Vzorový vlak ( Jak by to v (nejhorším případě) mohlo vypadat).
Kategorie Ex (Expres):
- Ex 6 až R 13, R 15, R 18 , R 19 a vlaky InterCity
- Zastavuje minimálně v městech nad 20 000, maximálně v městech nad 14 000
- Minimálně 3/4 vozů má klimatizaci a wi-fi.
- Jeden vůz je vybaven plošinou
- Všechny vozy mají zásuvku 230 voltů a zásuvku 5 voltů (USB).
- Vozy jsou mladší než 30 let
- Minimálně půl vozu musí být 1. třída
- Vzorové řazení
Kategorie EC (Euro City):
- Mezinárodní vlak
- Ex 1 až Ex 5
- Mají jídelní vůz
- Jeden a více celých vozů je 1. třída
- Všechny vozy mají wi-fi a klimatizaci.
- Jeden vůz má plošinu pro vozíčkáře.
- Minimálně 1 vůz musí mít prostor pro kola
- Všechny vozy mají zásuvku 230 voltů a zásuvku 5 voltů (USB).
- Průměrná rychlost je vyšší než 90 km/h.
- Vlak musí mít oddíl pro cestující dětmi.
- Všechny vozy mají zásuvku 230 voltů a zásuvku 5 voltů (USB).
- Vozy jsou mladší než 25 let.
- Vlak nikdy nestojí déle než 5 minut (vyjma úvratí).
- Vozy musí být jak velkoprostorové tak kupé.
- Mezinárodní podmínky Euro City
Kategorie ECx(Euro City Xpress):
- Railjet, Pendolino a Vysokorychlostní vlaky
- Vše jak u EC
Kategorie EuroNight:
- Mezinárodní Kritéria EN
- I Nightjet
Soukromí dopravci mohou mít své kategorie

VARIANTA 2( Mě se líbí nejvíc):


Kategorie R nebo S:
-To samé +
- Všechny vozy mají wi-fi a klimatizaci
- Vozy jsou mladší než 25 let
- Oddíl první třídy
Kategorie REX (Regio Expres)
- Některé rychlíky (R 14, R 17 , R 16 a R 20 až R 27) a některé spěšné vlaky.
- Vozy jsou mladší než 30 let
- Jeden vůz má buď plošinu nebo je bezbariérový
- Všechny vozy mají wi-fi, klimatizaci , zásuvka 230 V a zásuvka 5 V (USB)
- Vlaky zastavují minimálně v obcích nad 9000, maximálně v obcích nad 5000.
- Minimálně polovina vozů mají prostor pro kola
Kategorie Expres (Ex):
- Ex 6 až R 13, R 15, R 18 , R 19 a vlaky InterCity
- Zastavuje minimálně v městech nad 20 000, maximálně v městech nad 14 000
- Všechny vozy mají klimatizaci a wi-fi.
- Jeden vůz je vybaven plošinou
- Všechny vozy mají zásuvku 230 voltů a zásuvku 5 voltů (USB).
- Vozy jsou mladší než 25 let
- Minimálně 2 vozy mají prostor pro kola
Kategorie Euro City (EC):
Stejné jako Varianta 1
-Vozy jsou mladší než 20 let
-Dopravci mohou používat toto označení pro noční vlaky (více v Používání kategorií u jiných dopravců)
Kategorie Euro City Xpress(ECx):
-Pendolino a Vysokorychlostní jednotky
- Né railjet
- Vše jak u EC
- Maximální rychlost vyšší než 210 km/h
- Průměrná rychlost vyšší než 140 km/h
Kategorie Railjet (RJ):
- Railjet
Kategorie Nightjet (NJ):
- EuroNighty a Nightjet
- Spolupráce s ÖBB
- Stejný nátěr jako ÖBB Nightjet
- Provoz i mimo ČR jako ČD
Kategorie Spv( Speciální vlak)
Používání kategorií u jiných dopravců:
- Dopravce nemá právo pužívat jiné označení než ty předchozí
- Dopravce musí u kategorií R(S),REX,Ex,EC,ECx splňovat podmínky
- Dopravce (na území ČR) mimo ČD nesmí používat označení Railjet (RJ) a Nightjet (NJ)



Upraveno 2krát. Naposledy upravil pd (06. 04. 2020 19:51).

Vaše jméno:
Váš email:
Předmět:
Přílohy: Přiložit soubor
  • Platné typy příloh: jpg, jpeg, pdf, gif, png
  • Žádný soubor nesmí být větší než 300 KB
  • Všechny soubory nemůžou mít dohromady více než 2.93 MB
  • Můžete přiložit ještě 200 soubor(y|ů)
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically.
 **     **  ********   ********   **    **  **     ** 
 **     **  **     **  **     **  ***   **   **   **  
 **     **  **     **  **     **  ****  **    ** **   
 **     **  ********   **     **  ** ** **     ***    
  **   **   **     **  **     **  **  ****    ** **   
   ** **    **     **  **     **  **   ***   **   **  
    ***     ********   ********   **    **  **     ** 

www.vagonweb.cz

This forum powered by Phorum.